Tour de Farce

column sjaak bral22/01/14

Wethouder Marjolein de Jong wil ons persoonlijk komen uitleggen waarom haar pronkpaleisje aan het Spui - van ons geld - er zo nodig moet komen.

Het Spuiforum komt naar je tóe deze winter! Te beginnen op 21 februari in Escamp. Denkt u dat ze zelf op het idee gekomen is voor dit propaganda-offensief? Nee, dat heeft een onderzoeker van de TU-Delft uitgevingerd. Hij adviseerde de gemeente om ‘de wijken in te gaan’. Waarmee meteen bewezen is dat ze dat dus vrijwel nooit doen en dat is misschien wel het ergste.

De TU-briljantino adviseert ook om ‘de burgers te vragen wat zij met het Spuiforum willen doen.’ ‘De fik d’r in’ zal een veelgehoord antwoord zijn. Achteraf je stommiteit uit leggen is nog altijd dommer dan vooraf uitleggen waaorm je een stommiteit gaat begaan. Dat geeft nog de schijn van inspraak. Dat heet draagvlak creeeren. Communicatie-goeroe Anne van der Meijden opent zijn lezingen altijd met een heerlijke anecdote. Hij verklaard, met plechtige stem: ‘Ik ben wereldwijd, dat weet u, dé deskundige op het gebied van communicatie. Ik ben hoogleraar, emeritus, professor, dokter, ik heb eredoctoraten over de hele wereld, afijn, ik weet alles van communicatie en ik zal ik u één ding zeggen over communicatie: begin d’r nooit aan.’

Het feit dat de gemeente naar ons toe komt om uit te leggen dat ze een beslissing hebben genomen waarvan ze weten dat  80% van hun bevolking radicaal tegen is betekent maar één ding: ze hebben draagvlak nodig. Draagvlak dat er niet was, is en nooit zal zijn. Daarom moet de reclame-afdeling het zelf creeeren. Dat zal me trouwens nog een toestand worden, zo’n voorlichtingsavond. Ik ken zat burgers die graag hun Haagse hart willen luchten over het Splijtforum.

Dat kon nog wel eens ‘n gezellig avondje uit worden, met hier en daar een tand door de lip. En het geslijm gaat niet werken. Smeer die stroop niet bij ons om de mond, smeer ‘m lekker in je haar. Wij komen niet uit een ei. Dat Spuiforum was niks, het is niks en het wordt niks. Stop met je gemeente-propaganda. Als het kalf verdronken is, heeft het weinig zin meer om de put te dempen.



x

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Over ons

Werkgroep Dooievaar

 

Alles over de Werkgroep

Volg ons

Op Facebook en Twitter